Wat is een bijenzwerm?

Een bijenzwerm is een groep bijen die zich heeft afgesplitst van een bestaand bijenvolk. Ongeveer de helft van het volk vliegt uit een bijenkast, op zoek naar een nieuw thuis. Ze vormen een nieuw volk. Dit gebeurt meestal in het voorjaar. Het afgesplitste bijenvolk strijkt eerst ergens neer: in een boom, struik of aan een dakrand, maar soms ook in een fietstas of op een auto. Wat gebeurt hier allemaal?

Zo ontstaat een bijenzwerm

Hoe ontstaat nou zo’n bijenzwerm? Waar komt ie opeens vandaan? We leggen het uit.

Eén bijenvolk wordt twee

In april, mei, juni en soms ook nog in juli zijn de bijenvolken flink gegroeid. Er zijn zoveel nieuwe bijen in de bijenkast dat het krap wordt. Het volk wil zich opsplitsen en doet dit door een zogenaamde zwerm. De helft van het volk verlaat samen met de koningin de bijenkast, op zoek naar een nieuw thuis. In het achtergebleven volk wordt daarna heel snel een nieuwe koningin geboren.

Tussenstop

Bijenzwerm op autoBijenzwerm in fietstasBijennest verwijderen - bijenzwerm in boomVoordat de bijenzwerm een nieuw thuis heeft gevonden, maakt hij een tussenstop. De zwerm zoekt eerst een plek op om uit te rusten: in een boom of struik, aan een hekje of een dakrand of zelfs op gekke plekken zoals een fietstas of een auto. De zwerm kan een paar uur of zelfs een paar dagen op een tussenstopplek blijven. Een aantal bijen, de speurders of verkenners, gaat in die tijd op zoek naar een nieuw thuis.

Vriendelijk en steken niet

De bijen van een zwerm zijn meestal vriendelijk en steken niet zo snel. Vlak voordat de zwerm uitvliegt, hebben de bijen zich volgezogen met honing. Daarmee kunnen ze normaal gesproken 3 dagen vooruit.

Bijenzwerm in bijenkorf

In deze video zie je hoe een bijenzwerm honingraat bouwt in een bijenkorf:

Voorkom overlast, bel de imker

Een bijenzwerm kan voor overlast zorgen. Als je bijvoorbeeld de bijen stoort, vinden ze dat niet leuk en gaan ze zich verdedigen. Voorkom overlast en bel Stadsimkerij Groningen, tel. 06 – 19 84 15 51 >>. De stadsimker of een collega-imker komt zo snel mogelijk de bijenzwerm vangen >> en geeft de bijen een nieuw thuis.

Dit vind je vast ook interessant

Wespennest, wat nu?

Wespennest - wespVeel mensen vinden wespen vervelend, vooral in de zomer. Dan komen de wespen op zoetigheid af zoals ijs, frisdrank en fruit. Een wespennest zorgt al gauw voor overlast.

Lees meer informatie over wespen >>

Hommelnest, wat nu?

Hommel vliegt naar bloemHommelnest in de tuin, onder de dakgoot of op een andere plek? Geen reden om bang te zijn! Hommels zijn zachtaardige dieren en steken vrijwel nooit. De hommel wordt over het algemeen niet bestreden.

Lees meer informatie over hommels >>